torsdag 20 maj 2010

En fundering..

Jag tänkte en tanke. Den handlar om ståndpunkter, men framför allt stå dem. I det här faller jag typ åsikter om barn, jobb och livet i allmänhet. Exempelvis "Jag vill aldrig ha barn, det vet jag nu." eller "Fyfan för att bo på landet, i en småstad eller utanför en större stad, vad tråkigt".

När människor är så övertygade av sina åsikter, det vet det NU och det kommer ALDRIG att förändras. Visst, lev ditt liv i en lägenhet inne i stan, barnlös utan utbildning eller roligt jobb när du är 40, highlandrover alla tiders! Varför är vissa så stensäkra på att de kommer känna likadant om tio år?! Jag vet var jag står nu i barnfrågan, och jag är öppen för förslag när det gäller resten. Jag kan mycket väl tänka mig att bo i ett hus runt Timmersdala/Lerdala och ha småkottar springandes runt runt runt.

En liknelse: du går i skogen och är jättetörstig. På höger sida ser du en glänta, men tänker inte mer på det. Du går vidare, törstig. Nästa gång du går i skogen och slänger ögat på samma glänta ser du en brunn där. Du är precis lika törstig som förra gången och nu har du lösningen. INGENTING har förändrats. Skogen är densamma, gläntan, stigen, du, brunnen. Men första gången såg du aldrig brunnen på grund av att du tittade mot gläntan 20 meter tidigare.

När unga människor sitter och påstår att de aldrig vill ha barn så brukar jag oftast säga att de inte har en aning om hur de kommer att känna om just det om till exempel 10 år. Men nej, de är tvärsäkra, inga barn. Det som jag reagerar över, är att deras ståndpunkter just nu med största sannolikhet kommer att förändras. Jag vet om det men inte de. För nästa gång de är ute och kilar på stan kanske en hunkdelahunk råkar sitta där på Rådhusets uteservering. (Okej, han satt inte just där förra gången, han satt inomhus.) Det ena leder till det andra, och på vägen inser de båda att de tycker jäkligt bra om varandra och vill dela mer än en kebabrulle en natt efter krogen har stängt. Vips bor de i Timmersdala/Lerdala med tredje barnet på gång.

2 kommentarer:

Anonym sa...

I agree! Men så gör vi nog alla vare sig vi vill eller inte. Jag tänkte till exempel att jag aldrig mer skulle vara sjuk i hela mitt liv - och se hur det gick! Nejmen, skämtåsido. Jag älskar vad du menar att en kebabrulle kan leda till, haha. Du är rolig. / Yo

hannah sa...

Ja, men allt i världen handlar om pengar, all konsumtion du gör handlar om pengar. Bris och rädda barnen handlar till och med om pengar. Det är JUST det som gör att jag inte vill sätta några barn i denna världen, och vad gällande body shop, köper man en produkt där så står det på baksidan att det inte är testat på djur och det duger åt mej. Hellre ger jag pengar till några som trycker upp den symbolen är till någon som inte gör det.