fredag 16 april 2010

Städar datorn!

Det är verkligen på tiden att jag tar hand om min dator. Häromdagen insåg jag att nästan hela c: var full av diverse skit och d: består mest av min musik och mina bilder. Därför började jag rensa. Gjorde följande:

-tog bort några program som alltid startas automatiskt. Det finns massor som går igång så fort man slår igång datorn, t ex Windows operativsystem, Itunes, MSN samt massa annat. En del saker måste man ju ha pågående medans man använder datorn, men vill jag ha igång Voddler, Msn eller Quicktime kan jag lika gärna starta det själv. Detta gör man genom att skriva in msconfig i "Kör" och sedan välja fliken Autostart.

-Diskdefragmentering. Nu gjorde jag egentligen ingenting åt det, eftersom det görs varje vecka schemalagt. Men annars är det att rekommendera.

-Scannade efter virus

-Installerade ett program som ska rensa bort de allra onödigaste. Återkommer om det var värt besväret.

I helgen tänkte jag flytta över det mesta på min externa hårddisk IFALL min dator skulle krascha. Det vore sån totaljävlaångest, ifall alla bilder från de senaste 5 årena bara försvann.

Det absolut sista jag ska göra är att blåsa datorn (har hört att dammsuga inte är att rekommendera då det kan hända något med elektroniken, vet ej vad). Köpte "Luft på Burk" på Clas Ohlsons idag som jag ska använda.

Man ska ta hand om sina saker!

Inga kommentarer: