fredag 16 april 2010

Vulkaner!

Jag tycker visserligen att det är jättetråkigt för de som bor runt de mest utsatta områdena på Island, och lite mindre synd om alla resenärer som påverkas. Det är också trist att flygplanen inte kan frakta sådant som faktiskt är viktigt, och bråttom, exempelvis mediciner, organ och diverse utrustning. Men ändå, jag tycker det här är skitspännande. Så länge jag kan minnas har hjärtat bultat extra hårt så fort naturen och vädret lever jävel. Jag älskar katstroffilmer! 2012 var grymt gjord, även om historien var aningens sprängfylld av klyschor. Skitsamma, det var specialeffekterna jag var ute efter. När jag var liten satt jag ibland och tittade i mammas uppslagsverk, och något jag ofta slog upp var Pompeij. (Nu förutsätter jag att alla vet vad som hände där.) Inatt drömde jag så knepigt. Ett gigantiskt oljefartyg stod mitt ute på havet och läckte. Jag såg allt detta ovanifrån, och kände ångest, rädsla och fullständig panik. (Att stora samlingar vatten känns otäckt kanske ska tilläggas). Imorse när jag gick ner till bilen kom jag ihåg den här drömmen och kände mest för att sätta mig ner och gråta en skvätt, äckligt som faaan!


Har googlat runt lite nu och tittar på nyhetssändingar angående vulkanen på Island. De pratar om att grannen Katla i tre fall av fyra fått utbrott en kort tid efter. Det är en ännu större vulkan och när dessa väl sätter igång och kastar ut aska och lava kan de hålla på bra länge. En vulkan i USA höll igång i fem år!!

Det är spännandes!

2 kommentarer:

sean p sa...

jävlar vilken mäktig bild!

Anonym sa...

jo du, undrar just när och om Eva och Jan kommer sig hem...de är ju på en kryssning i Medelhavet, borde antagligen ha kommit till Arlanda i morgon...