söndag 7 mars 2010

Ended up flat on the ground!?

Mysigt med helg, alla tiders! Idag har jag haft en slapp och lagom jäktig dag. Vaknade tidigt och stökade runt på morgonen. Eftermiddagen gick åt till att städa, gå till Coop och förnya Lotto (våran nya grej, spela på Lotto. En vacker dag kommer vi att bli rika!) samt handla lite för middagen. Sedan lagade jag mat i lergryta. Nötkött med massa kantareller dränkt i grädde. Jag gillar verkligen den här "dieten". Maten är så sjukt god!

Och appropå diet. Det jag och Andreas nu kör är LCHF. För de oinsatta innebär det liiiite kolhydrater och massa fett. Det finns massor med information överallt om hur det fungerar, men kort sagt handlar det om hormoner, insulin, blodsocker och viktnormalisering (väger man för mycket går man ner och tvärt om). Genom alla hålla kolhydratsintaget nere (under 27 gr per dag) går kroppen igång på fettförbränning när den får fett. Desto mer desto bättre typ. I och med de få gram kolhydrater man får i sig hamnar man i nåt så spännande som ketos, vilket betyder att kroppen använder sig av sina egna energikällor. Enligt Sten Sture Skaldeman är grönsaker ett tillbehör, och genom den övriga maten ska fettet stå för mellan 70-80 %.

Det jag har märkt än så länge är viktnedgång, betydligt bättre hy, piggare, blodsockret ligger stabilt under hela dagen, jag slipper gå hungrig och får äta massa god mat. Jag känner inget sug efter nåt egentligen, annat än mat när jag är hungrig.

Det bästa är att det är så enkelt, och helt ärligt känns det fel att kalla det diet, det är mer av en livsstil. Ändå vet inte jag om jag kommer att äta såhär resten av mitt liv, men nu tänkte jag ge det en ärlig chans. När allt sug efter "dålig" mat försvinner blir det en piece of cake att inte ta några snedsteg.

Idag har jag ätit jättegott! Till frukost åt jag hallon, keso, yoghurt, vispgrädde och lite kanel. Lunchen bestod av Cole Slaw med bratwurst. Middagen nämnde jag tidigare. Sen när vi satt och tittade på Melodifestivalen hade vi en tallrik framme med fetaost, vanlig ost, oliver och torkat renkött. Götta!

Inga kommentarer: