lördag 20 februari 2010

Vatten!



Idag tänkte jag dela med mig om nåt som är bland det viktigaste vi behöver för att kunna överleva. Förutom syre och mat, som är två av de tre absolut nödvändigaste tingen för oss, spelar även vattnet i oss en stor roll på hur vi mår. Jag måste erkänna att jag har varit jättedålig på att dricka vatten. Det har blivit lite bättre sedan jag fick min WasserMax av Yohanna i julklapp förra året, bubbelvatten is the shit och såå mycket godare! Men ändå, jag dricker nog ändå på tok för lite. På jobbet dricker jag oftast vatten till maten (har en matrast på mina 9,5 arbetstimmar) och däremellan knappt nånting. Dricker ungefär 4 koppar kaffe varje dag (varav tre stycken som är små) det ger sammanlagt cirka 5-6 dl vätska.

Jag har läst flera gånger den senaste tiden att kaffe och te INTE är vätskedrivande! Te är till och med nyttigare än vatten i och med att det innehåller antioxidanter (som bland annat stärker kroppens immunförsvar och motverkar oxidanter).

Dessutom, när man väl är törstig är det ett tecken på att kroppen redan ligger på ett underskott av vätska, och därmed är det "försent". Därför bör man ha för vana att alltid dricka vatten, delvis i förebyggande syfte men även för att koncentrationens och välbefinnandets skull.

Tecken på att man är uttorkad kan vara följande: törst, trötthet, ökad puls, yrsel och huvudvärk. Det finns ju så lättillgängligt och i princip överallt, så varför inte dricka oftare?

Emellanåt tycker jag helt enkelt inte att det är gott. Vatten från vissa kranar smakar perkele minst sagt, och det är jobbigt att befinna sig mitt i röran (t ex ute på stan där det inte finns sådant bra utbud av offentliga toaletter) när man bara måste gå.

Mina knep mot akut kissnödighet på offentliga platser är att gå på toa i förebyggande syfte, det är skitenkelt! Låtsas att man är ute på stan en hel dag, då är risken stor att man stannar till och äter någonstans. Då brukar jag gå på toa både före och efter.

Och appropå att det inte alla gånger är gott, det räcker oftast med någon deciliter åt gången då kroppen ändå inte kan ta till sig mer än cirka 1 dl/kvart. En deciliter är ungefär tre stora klunkar. Sedan läste jag att ett riktmärke kan vara cirka 30 ml per kroppsvikt/dygn. Alltså, väger du 68 kg blir det 2.04 liter. Men sedan beror det givetvis på vad man gör om dagarna, exempelvis tränar hårt, svettas mycket eller vad man äter.

Bilden är lånad från Danskdesign.nu där de säljer ett set med vattenkaraff ihop med sex tillhörande glas för 448 kr. Sådana små saker hjälper i alla fall mig att dricka vatten. Det blir godare med vatten till maten om det serveras i vinglas eller ur en snygg karaff.

Inga kommentarer: