måndag 6 december 2010

Den bästa försäkringen, EVER!

Sådääärja! Nu kan jag chilla i 18 månader till! Var hos tandläkaren idag och hur dom än letade hittade hon tanten inga fel. Mest troligen har jag inga visdomständer heller på överkäken. Det är bra. Två saker mindre som eventuellt kan strula i framtiden.

Och appropå tandläkaren. Jag rekommenderar deras tandvårdsförsäkring. Man slipper tänka över huvudtaget, och det är inte helt ovanligt att man (o)frivilligt stänger av den mekanismen när det är något man verkligen BORDE göra. De skickas kallelse, du går dit, eventuellt lagar nåt hål, skrapar lite tandsten, går hem, väntar ett och ett halv år. Man behöver inte ens betala! Nä, betala får man göra. Men man märker inte ens att de drar 40 kr från kontot varje månad via autogiro.

I Västra Götaland kostar en undersökning hos en tandläkare minst 650 kr, hos en tandhygienist runt 600 kr. Det känns som många slantar vid ett tillfälle, speciellt om de då påpekar något du måste åtgärda. En rotfyllning kostar runt 2500 kr och att dra ut en tand, ca 1500 kr.

Allt det här ingår i dom där fjantiga 40 kronorna per månad, alltså 480 kr per år. På tre år blir jag kallad två gånger. Det motsvarar vad det hade kostat om jag gått dit själv, och betalat, men då hade inte rot- och kirurgbehandlingar ingått. Jag hade fått pröjsa för varenda liten grej.

Så mitt råd till omvärlden, skaffa ett frisktandvårdsavtal! Det går till så att man bokar in en första undersökning (och eventuellt korrigerar något galet) som man får betala själv. Där kollar dom också i vilken klass man ligger. Har man fina tänder, sällan hål, fint tandkött osv, hamnar man i den lägsta klassen, dvs 40 kr. Har man lite mer problem med tänderna hamnar man i en högre prisklass och får betala lite mer.

Prislista för tandvård (I Västra Götaland), Frisktandvårdsavtalet, Folktandvården!

Dessutom, 2008 infördes ett allmänt tandvårdbidrag på 300 kr per år om du är mellan 20-29!

Inga kommentarer: