tisdag 2 november 2010

Dagens fundering

Det här med Facebook. Är det verkligen så nödvändigt? Jag har funderat i många dagar, veckor och månader nu på att eventuellt radera min användare. Anledning: det tar för mycket tid och ger mest irritation tillbaka. För dålig output i jämförelse med input. Jag tänker på all tid jag skulle spara på att inte gå in där dagarna i ända och bara "slösa" bort minutrar. Många bäckar små som de säger. Även om jag lägger i snitt 20 minuter per dag på Facebook blir det 120 JÄVLA TIMMAR PÅ ETT ÅR! (Jag älskar att räkna om saker!!) Nu är saken den att det är inte dom där 20 minutrarna per dag det här handlar om. Det handlar mer om hur saker och ting fungerar i dagens samhälle. Du ska vattenmärka din profilbild, få reda på graviditeter, förlovningar, relationer, hitta gamla klasskompisar som gått upp hysteriskt mycket i vikt, andra gamla klasskompisar som "lyckats", berätta vad du gör ( jag har valt att "dölj **** ******", alltså dölja personer vars statusuppdateringar enbart handlar om att gnälla, barn eller dessa oändliga spel), tydligt visa vilka du umgås med och när du gör det.. och så vidare. Listan kan göras oändlig.

Däremot gillar jag att ha vissa gamla bekanta på ett behagligt avstånd. Det är så enkelt att dra iväg ett kort meddelande på loggen och vips finns man kvar i varandras medvetande. Det gör man ändå, det räcker att titta igen vännerlistan emellanåt för att minnas. Det kan vara jättekul att hitta en gammal klasskompis som nu har världens gulligaste lilla knodd och verkar vara allmänt glad åt livet. Samma sak, det kan vara jättekul att hitta nya bekanta, och skedet "bekanta sig" ännu mer med någon kan vara lite enklare på Facebook än IRL. Statusen fungerar på ett sätt som en mikroblogg, för de som orkar engagera sig.

Det jag vill komma fram till är att i det stora hela tar Facebook mer än vad det ger. I alla fall för min skull. Jag lägger inte upp några bilder eller delar med mig nämnvärt av mitt liv. Jag håller heller inte speciellt mycket kontakt på Facebook. Har aldrig orkat ens bry mig om att ta bort någon från min "vännerlista", (som för övrigt inte borde heta vännerlista).

Ska klura vidare!

Inga kommentarer: