söndag 5 september 2010

Se vad det dräller..



Idag har jag traskat runt i skogen i drygt fyra timmar, med några enstaka pauser. (Är jättetrött nu!) De första tre timmarna hände knappt nåt, hittade en svamp där och en svamp där. Jag var på ett ställe där jag varit tidigare i år, och då var det fullproppat av små kantareller, så min tanke idag var väl att hitta dom men nu lite större. Inte direkt förvånande, men nästan allt var plockat. En del hade dessutom torkat ihop och en del hade blivit bruna.

Jag märker så väl när jag börjat tröttna när jag är i skogen. Det är som att mina fötter och min balans inte längre har någon lust, och då börjar jag snubbla. Höll på att slå mig fördärvad mer än en gång. Bara för den goda sakens skull provade jag en sista skog och där hittade jag ett område där det fullkomligt svämmade över av stora fina kantareller. Helt orört. Inte en käft kan ha varit där tidigare. Vid ett tillfälle stod jag vid tre stora "klasar" av gyllengula kantareller, och kunde samtidigt se fem, sex liknande ställen mindre än 10 meter ifrån mig. De stod i klargrön mossa och var nästan omöjligt att missa.

Oh my gosh, en helt underbar svamptur. Svampen på bilden är den absolut största som jag hittade. Ungefär lika stor som min handflata är lång!

Inga kommentarer: