lördag 6 november 2010

Måste det vara så?

Vissa saker måste man bara acceptera. Någon har bestämt att det ska vara så, och så är det. Acceptera.

Men. Det finns ändå saker som jag har svårt att begripa. Det är inte det att jag inte accepterar det, det är bara alldeles för stort för mig att förstå. Det jag nu tänkte på i första hand är rymden, universum och allt det andra. Ett ljusår till exempel, har jag inte räknat helt galet är ett enda ljusår 946 MILJONER mil. Det blir lite enklare att förstå om man skalar ner det, ljuset rör sig i en hastighet av 299 792 458 m/s (i vakuum). Det är lixom inte lika stora siffor, och på betydligt kortare tid. Men att prata om avstånd över år.. Nee, det övergår mitt förstånd. Hur kan något röra sig så fruktansvärt fort? Vi puttrar fram i våra bilar i runt 20-30 m/s. Märkligt.

Däremot förstår jag vikten av stategier inför vintern. Nu är vinterdäcken på, isskrapan ligger i bilen och akutmössan till vänster om ratten. Idag har vi lördag. Jag är hemmavid och studar (som dom säger). Mitt pyr är just nu på IKEA och sprättar slantar, så jag fick skicka med min handlarlista med honom.

Inga kommentarer: