måndag 19 april 2010

Datorn är som ny igen!


Oh yeah, min städning gav resultat. Datorn är mycket snabbare och tystare, med benämning på mycket. Använde CRC Dust Off och att använda något sådant rekomenderar jag starkt! Den kostade runt en hundring, men jag har för mig att det finns en billig variant på Biltema. När jag blåste rent tangentbordet flög det dammtussar, hårstrån och annat böööös åt alla håll och kanter. Självklart hjälpte även de andra åtgärderna till att datorn skulle bli en bättre dator, men det här med damm kan vara rätt lurigt. För mycket damm i datorn kan få hela maskineriet att balla ur, eller lindrigare, processorn kan bli överhettad och datorn stänger av sig själv. Det är jäkligt ovanligt att datorn i sig börjar brinna, men en överhettad dator som står taskigt till, till exempel på en heltäckningsmatta full av damm, kan faktiskt göra det.

Att en dator blir brännhet beror ofta på damm, och man tänker kanske inte på det eftersom man inte ser själva orsaken. Tänk att aldrig dammtorka ett svart bord, hur skulle det se ut efter ett år?

1 kommentar:

sean paul sa...

bra tips, vår förra dator brann upp av hundhår :(